سرور های اچ پی

سرور های اچ پی

سرور های اچ پی

سرور های اچ پی

چگونه یک سرور مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

چگونه یک سرور مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

چگونه یک سرور مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟ آیا تا به حال این جمله را شنیده اید که "اگر کفش مناسب است ، آن را بپوش"؟ خوب ، اگر فقط انتخاب سرور مناسب برای تجارت خود به سادگی گرفتن یک سرور ، آزمایش کردن آن و اجرای آن بود. به نظر می رسد چندین سرور متناسب با این مورد باشد - اما تنها یک گزینه بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

و متأسفانه یافتن بهترین انتخاب برای شما کاملاً رازآلود است.

چرا سرور مناسب مهم است؟

سرورها نحوه عملکرد مشاغل کوچک را دگرگون کرده اند. و با کاهش هزینه ها و بهبود کارایی آنها ، هرگز زمان بهتری برای شروع استفاده از آن نبوده است.

[caption id="attachment_11582" align="alignnone" width="1000"]چگونه یک سرور مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟ چگونه یک سرور مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟[/caption]

با وجود بسیاری از دستگاه های مورد نیاز برای اداره یک کسب و کار ، چندین فرصت برای سازماندهی وجود دارد - که می تواند نه تنها زمانبر باشد بلکه همچنین هزینه بر است. اما ، اینجاست که یک سرور وارد عمل می شود.

یک سرور می تواند به تجارت کوچک کمک کند:

  • انجام پشتیبان گیری و مدیریت در سطح سیستم
  • به اشتراک گذاری اسناد و عمل به عنوان مخزن پرونده مرکزی
  • تکمیل سرویس چاپی و پستی
  • میزبانی پایگاه های داده

سرانجام ، سرور شما به شما کمک می کند تا تمام چالش های مربوط به IT را برآورده کرده و آنها را پشت سر بگذارید - مانند مدیریت خنک کننده و برق مورد نیاز ، ساده سازی مدیریت مرکز داده و در نتیجه کاهش هزینه های مدیریتی.

و اساساً ، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که سرور مناسب خود را بیابید و نظارت بر سلامتی سرور خود را ادامه دهید.

اما ، با گزینه های بسیار زیاد و ارائه دهندگان بسیار ، موارد زیادی برای انتخاب وجود دارد. بنابراین ، چگونه آن را باریک می کنید؟

نکاتی برای انتخاب سرور مناسب

انتخاب سرور مناسب تقریباً مانند انتخاب کارمندان مناسب است. شما باید یک لیست طولانی از فرایندها را طی کنید تا مشخص کنید دقیقاً چه چیزی است ، به دنبال چه چیزی هستید و دقیقاً چه چیزی ارائه می دهد.

این نکات مفید به شما جهت انتخاب و خرید سرور مناسب برای شروع کار می دهد:

1. بهترین سیستم عامل را برای مشاغل خود تعیین کنید.

ابتدا باید با مارک های مختلف سیستم عامل سرور و آنچه که هر یک را منحصر به فرد می کند ، آشنا شوید. به عنوان مثال ، یکی از محبوب ترین سیستم عامل های سرور ، یک سیستم مبتنی بر Linux است.

در اینجا امتیازات وجود دارد: این توسط مدیران سیستم متخصص ترجیح داده می شود ، به طور معمول رایگان است و از انواع نرم افزارهای منبع باز با کیفیت بالا پشتیبانی می کند.

با این حال ، مانند همه چیز ، یک جذابیت وجود دارد - یک سیستم مبتنی بر لینوکس اغلب دارای یک منحنی یادگیری شیب دار است که ممکن است تحمل کسب و کار کوچک شما بیش از حد باشد.

گزینه های دیگری که ممکن است برای شما بهتر کار کنند شامل Android ، Apple iOS ، Windows و Ubuntu است.

2. مشخص کنید که چه نوع سرورهایی موجود هستند.

در مرحله بعدی ، باید تعیین کنید که چه نوع سرورهایی با سیستم عامل انتخابی شما سازگار هستند.

سرورهای ابری و سرورهای اختصاصی وجود دارد.

در مقایسه:

سرور ابری از یک محیط سرور کامل تشکیل شده است و شباهت زیادی به سرور اختصاصی دارد. اما ، تفاوت اصلی این است که سرور ابری در واقع یک ماشین مجازی است که فقط در نرم افزار اجرا می شود.

از طرف دیگر ، یک سرور اختصاصی در واقع یک سرور فیزیکی است و فقط توسط تجارت شخصی شما استفاده می شود.

و البته هر کدام مزایای خود را ارائه می دهند:

سرور ابری می تواند به سرعت خواسته های جدید و در حال تغییر یک کسب و کار را برآورده کند. علاوه بر این ، می توانید به اندازه لازم سرورهای ابری را بدون هیچ تأخیری مستقر کنید.

در حالی که ، یک سرور اختصاصی می تواند همه چیز ، از پشتیبانی یک وب سایت شلوغ تا صدها گیگابایت حافظه را ارائه دهد.

Things to Consider

البته ممکن است موردی پیدا نکنید که فراتر از هر چیزی باشد که در محدوده قیمت شما باشد. در اینجا چند جنبه اصلی وجود دارد که باید در مورد سرور در نظر بگیرید:

  • هزینه های سرمایه ای
  • خودمختاری
  • بهره وری
  • قابلیت ارتجاعی
  • قابلیت اطمینان
  • امنیت
  • تحرک

در مجموع

مانند هر تصمیم شغلی که هرگز اتخاذ خواهید کرد ، هنگام انتخاب و خرید سرور ، همه چیز به آنچه کسب و کار شما بیشتر نیاز دارد خلاصه می شود.

هر سرور یک مجموعه استاندارد از مزایا را ارائه می دهد و هر یک از آنها چیزی منحصر به فرد دارند.

با تحقیق خود شروع کنید تا جنبه های مختلف گزینه های خود را تعیین کنید و سپس تعیین کنید که کدام یک بیشتر یا بیشتر از آنچه شما نیاز دارید را دارد. سروری که بیشترین خدماتی را که در لیست چک لیست خود ذکر کرده اید به شما ارائه می دهد بهترین سرور برای شماست. و ، این بهترین انفجار برای جفت شما است.

آشنایی با حملات DOS و DDOS

آشنایی با حملات DOS و DDOS

آشنایی با حملات DOS و DDOS

آشنایی با حملات DOS و DDOS

حملات DOS و DDOS زمانیکه اتفاق می‌افتد ترافیک غیرواقعی بر روی سایت شما افزایش می‌یابد و موجب مصرف بیش از حد منابع سرور می‌شود و بدین شکل باعث از کارافتادن سرور و سایت می‌شود. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با حملات DOS و DDOS بپردازیم و همچنین شما را با روش‌های جلوگیری از حملات DOS و DDOS آشنا خواهیم کرد.

تعریف حملات DOS

آشنایی با حملات DOS و DDOS

DOS یا denial-of-service و DDOS یا distributed denial-of-service به حملاتی گفته میشود که نفوذگر با ارسال درخواست های بسیار به یک سرور یا کامپیوتر، باعث استفاده بیش از حد از منابع آن مانند پردازنده سرور، بانک اطلاعاتی، پهنای باند و … میشود به صورتی که سرور مجازی یا اختصاصی میزبان سایت دچار کندی شده که به دلیل حجم بالای پردازش سیستم دچار وقفه و اختلال و یا حتی قطعی کامل و از دسترس خارج شود.

این حملات طیف گسترده ای از منابع و سایت های مختلف را هدف قرار داده اند از سرورهای بانک ها تا سایت های خبری و … این حملات باعث ایجاد یک چالش بزرگ برای مدیران و کاربران این سیستم ها شده است.

آشنایی با حملات DOS و DDOS

تفاوت بین DOS و DDOS در این است که در حملات DOS هکر از یک سیستم به صورت مستقیم برنامه خود را اجرا و درخواست ها را ارسال میکند ولی در حملات DDOS هکر از چندین سیستم مختلف و یا کامپیوترهای موجود در شبکه برای اجرای برنامه خود استفاده میکند در این نوع حملات هکر امکان دارد از کامپیوتر شما برای حمله به سیستم دیگری استفاده کند به شکلی که کنترل کامپیوتر شما را به دست گرفته و از آن برای حمله به دیگر سرویس ها استفاده میکند.

هدف از هر دو حمله قطع دسترسی کاربران معتبر به سرویس هاستینگ و سرور مورد حمله، می‌باشد.

یکی از نشانه های حملات DDOS افت زیاد سرعت لود سایت و سرور میزبان می‌باشد.

روزانه انجام بیش از ۲۰۰۰ حمله DDOS در سرتاسر جهان توسط شبکه Arbor گزارش شده است.

طبق گزارش های ارائه شده در سطح جهانی، حدود یک سوم حوادثی که باعث از کارافتادگی و داون شدن سرورها میشود مربوط به حملات DDOS میباشد.

روش جلوگیری از حملات DDOS :

آشنایی با حملات DOS و DDOS

– برای جلوگیری از چنین حملاتی ابتدا لازم است از سیستم عامل های آپدیت شده و به روز استفاده شود.

– استفاده از برنامه فایروال قوی در سیستم ها و سرورها میتواند برای جلوگیری از چنین حملاتی مفید باشد. با استفاده از فایروال آی پی هایی که تقاضای زیادی به سرور ارسال کرده اند بلاک میشوند.

– نصب ابزارهای امنیتی و بروزرسانی آنها باعث کاهش آسیب پذیری سرور میشوند.

– چنانچه مدیر سرور از مصرف معمول منابع سرور آگاه باشد سریعا میتواند پی به وجود چنین حملاتی ببرد و آنها را برطرف نماید. یکی از اقدامات مناسب ، استفاده از یک سیستم مانیتورینگ کناسب می باشد.

– چنانچه کاربران مشکوک به انجام چنین حملاتی یا حملات مشابه شدند بهترین کار این است که این مورد را به مدیر سرور خود اطلاع دهند..!

بررسی سرور تیغه ای HP BladeSystem c3000

بررسی سرور تیغه ای HP BladeSystem c3000

بررسی سرور تیغه ای HP BladeSystem c3000

در بین انواع سرورهای موجود که هرکدام برای مواردی مشخص کاربرد دارند، سرورهای تیغه ای برند اچ پی جایگاه ویژه ای در دیتاسنترها و سازمانهای بزرگ دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی سرور تیغه ای HP BladeSystem c3000 و مشخصات فنی آن بپردازیم.

سرورهای تیغه ای HP همواره تاثیر گذار بوده اند و C3000 هم از این قاعده مستثنی نیست. بلید c3000 یک سرور تیغه ای بسیار سنگین است به نحوی که برای جابجایی آن به چندین نفر نیرو نیاز می باشد. از طرفی دارای شاسی جمع و جوری می باشد که پتانسیل گسترش قابل توجهی را نسبت به طیف وسیعی از سرورها ارائه می دهد در بیشتر اوقات پیشنهاد ما بلید c3000 دوست داشتنی می باشد. سرور تیغه ای HP c3000 نمونه ای شگفت انگیر از تکنولوژی بسیار فشرده با کارایی و ظرفیت بالا می باشد که میتواند جوابگوی بسیار قدرتمندی برای نیازهای کاربران این سیستم باشد. ابزار مدیریت آنلاین HP باعث توسعه و استقرار و نصب ساده C3000 می شود.

سرورهای تیغه ای معمولا به طور سنتی قیمتی فراتر از توان مالی بسیاری از SMB ها (شرکت های کوچک و متوسط) دارند اما سرور تیغه ای HP c3000 دقیقا این بخش بازار را مورد هدف قرار داده است. به صورت خلاصله شما هر قابلیت عالی که در C7000 بوده است را می توانید در شاسی جمع و جور ۶U سرور C3000 مشاهده کنید. هر دو مدل ایستاده و خوابیده ارائه شده اند و در این مقاله ما بررسی خود را به مدل دوم محدود می کنیم.

بررسی سرور تیغه ای اچ پی HP BladeSystem c3000

بررسی سرور تیغه ای HP BladeSystem c3000

خوشبختانه مدل خوابیده سرور C3000 در شاسی خود دارای چرخ است و پالت آن شامل یک رمپ دستی می باشد. سرور C3000 مانند یک تانک ساخته شده است و وزن خیلی سبکی ندارد. شما می توانید ۴ تیغه ارتفاع – کامل یا نیمه – مرتفع را در محفظه C3000 قرار دهید و آنچه که برای C7000 استفاده می کنید را انتخاب کنید.

سرور تیغه ای HP c3000 با برق تک فاز کار می کند و شاسی آن دارای ۴ منبع تغذیه hot-plug و ۱۲۰۰ واتی است که می تواند تا ۶ برابر افزایش پیدا کند. این سرور تیغه ای اچ پی از همان ماژول های کولینگی که در شاسی C7000 وجود داشت استفاده می کند که برای دستورالعمل های طراحی موتور جت است. اگر به انتهای ماژول فن توجه کرده باشید یک فن فلزی خواهید دهید که شکلی شبیه به توربین دارد. این موارد هزینه زیادی برای تعویض (با ماژول جدید) ندارند و تنها هزینه ای تقریبا ۱۰۰ پوندی خواهند داشت.

از طرف دیگر برای نسخه ایستاده ماژول HP onboard administrator را خواهید داشت که شامل Insight Display می شود. این قابلیت در یک پنل عملیاتی پاپ آپ ظریف نمایش داده می شود و همراه با صفحه نمایش LCD می تواند برای تنظیم پیکربندی ها، تجزیه و تحلیل خرابی، چک کردن سلامت کلی سیستم استفاده شود. علاوه بر این از مد چت پشتیبانی می کند که در آن مدیر و پرسنل محلی به صورت ریموت یا از راه دور می توانند گفتگویی مبتنی بر پیام های متنی داشته باشند.

HP از ارائه دهنده های اصلی سرورهای تیغه ای می باشد و در این سرور تیغه ای از آخرین پردازنده سری زئون ۵۵۰۰ استفاده می کند. در سرور تیغه ای HP c3000 از تیغه های نیمه مرتفع و جدید BL490c G6 استفاده شده است که از یک جفت پردازنده ۵۵۰۰ پشتیبانی می کندو ۱۸ سوکت DIMM می توانند از حافظه های ۶ گیگابایتی DDR3 استفاده کنند و در مجموع ۹۶ گیگابایت حافظه را در اختیار شما قرار دهند شما می توانید از تکنیک مدیریت حافظه آینه سازی حافظه (memory mirroring) هم استفاده کنید.

مشخصات سرور تیغه ای HP c3000

شاسی این سرور بلید ۶U می باشد و دارای ۱۸ اسلات تیغه ای نیمه مرتفع یا ۴ اسلات تیغه ای ارتفاع کامل می باشد.
این سرور تعداد 4 عدد پاور یا منبع تغذیه سروری که می تواند تعداد ۴ عدد منبع تغذیه 900 واتی یا 1200 واتی Hot-swap باشند را پشتیبانی می کند.
این سرور تعداد 4 عدد فن بلید Hot-swap دارد و می تواند حداکثر تا 6 عدد فن را پشتیبانی نماید.
این سرور دارای چهار عدد bay جهت نصب ماژولهای I/O می باشد.
مدیریت این شاسی بلید توسط مجموعه برنامه های HP Onboard Administrator و HP Insight Control انجام می گیرد.
تعداد سوکت DIMM بالا به این معناست که فضای داخلی برای ذخیره سازی محدود است اما HP با قرار دادن دو هارد SATA و SSD بر این مشکل غلبه کرده است. شما می توانید با اضافه کردن یک تیغه ذخیره سازی SB40c در بی پایینی این ظرفیت را بیشتر گسترش دهید و ۶ هارد SATA یا هارد SAS SFF را اضافه کنید. RAID بندی نیز در منو وجود دارد اگر چه استفاده از این قابلیت به کنترلر Smart Array P700 نیاز دارد (برای اتصال Bay در محل تیغه c3000 به یک عدد اسلات اکسپندر مزانین mezzanine cards نیاز می باشد.

HP همچنین گزینه های Infiniband یا پورت های گیگابایت اضافی، iSCSI، FC دو پورتی را ارائه می دهد. اتصالات شبکه استاندارد قوی شده اند و این سرور تیغه ای جدید از کارت شبکه سرور دو پورته ۱۰GbE Flex-10 ادغامی (یا آنبرد) استفاده می کند گرچه برای استفاده از سرعت های بالاتر شما نیاز به اتصال یک ماژول مجازی Flex-10 10GbE در پشت سرور دارید.

بررسی سرور تیغه ای اچ پی HP BladeSystem c3000

بررسی سرور تیغه ای HP BladeSystem c3000

قابلیت های بسیار جالب c3000

جدیدترین سرور تیغه ای نیمه مرتفع BL460 G6 مشخصات مشابه با BL490c G6 را ارائه می دهد اما تعداد سوکت های DIMM به ۱۲ عدد کاهش پیدا می کند و می تواند یک جفت از هاردهای hot-swap SFF را در جلو داشته باشد. این موارد توسط کنترلر تعبیه شده P410i RAID مدیریت می شوند و جدیدترین تیغه ها دارای قابلیت های مجازی سازی و همچنین اولویت بندی هستند علاوه بر این آنها دارای اسلات کارت حافظه SD اینترنال و پورت USB می باشند. HP زمان بیکاری ندارد چونکه دارای LeftHand Networks است، C3000 می تواند برای اجرای نرم افزارهای SAN/iQ پیکربندی شود. مفهوم اصلی که پشت SAN/iQ قرار گرفته است خوشه بندی روی اترنت است که شما را قادر می سازد تا سرورهای فیزیکی را با هم گروه بندی کنید و همه فضای ذخیره سازی شان را به عنوان یک استخر ذخیره سازی منفرد ارائه دهید.

در قسمت پشت سرور ۴ بی (Bay) دارید که HP گزینه های اتصال زیادی را به شما می دهد، شما می توانید سوئیچ های FC SAN سیسکو و Brocade ، تیغه های سوئیچ گیگابایت فیبری و مسی سیسکو را انتخاب کنید. شما نیاز به ماژول های اتصال مجازی خواهید داشت تا از مزایای ۱۰GbE ارائه شده در جدیدترین سرورهای تیغه ای بهره ببرید و بتوانید از آن برای تخصیص آدرس مک (از یک استخر مجازی) استفاده کنید (البته در صورتی که تیغه های جدید نصب شده باشند).

سطح مدیریت از راه دوری که توسط سرور تیغه ای HP c3000 ارائه می شود بی نظیر است. شاسی ها، تیغه ها و تمام ماژول های اتصال می توانند به طور مستقیم از طریق رابط مرورگر Onboard Administrator دسترسی شوند. این رابط ویزاردهایی را ارائه می دهد تا فرآیند نصب را ساده تر کند و آرایه های گرافیکی به شما شرایط و وضعیت تمام قطعات را نمایش می دهد. این رابط وضعیت سیستم را نشان می دهد و از آیکن های رنگی برای نمایش خطاها و خرابی ها استفاده می کند و جزئیات برق مصرفی و پاور موجود را نمایش می دهد. با انتخاب هر تیغه سرور شما به طور مستقیم به رابط مرورگری که توسط تراشه iLO2 ادغامی (آنبرد) ارائه می شود هدایت می شوید. شما از طریق این رابط مدیریتی می توانید به صورت ریموت یا از راه دور عملیات سیستم را کنترل کنید (از جمله پاور) و ابزارهایی برای مانتیتور کردن و نظارت کردن این کنترلر و یا سرور و قطعات نصب شده قابل نمایش ارائه شده است.

بررسی سرور تیغه ای اچ پی HP BladeSystem c3000

بررسی سرور تیغه ای HP BladeSystem c3000

رقابت سرور بلید c3000 و نتیجه گیری

برای مدیریت بهتر و عمیق تر سرور تیغه ای HP c3000 می توانید از HP Insight Control Suite استفاده کنید که شامل ابزارهای Systems Insight Manager می باشد. این مجموعه نرم افزاری مدیریت از راه دور مبتنی بر مرورگر بوده و نظارت کامل را فراهم می آورد و با ایجنت Insight نصب شده می تواند به صورت ریموت دسترسی به تیغه های سرور را فراهم آورد. تنها رقیب این سرور اچ پی، سرور BladeCenter S شرکت IBM است که دقیقا همین بازار را مورد هدف قرار داده است. سرور ای بی ام دارای شاسی ۷U است که می تواند ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را ارائه دهد و دارای پتانسیل گسترش بالایی است اما فوق العاده پر سر و صدا است بنابراین اگر می خواهید از این سرور در دفتر خود استفاده کنید نیاز به کیت IBM Massive Office Enablement خواهید داشت. ما در طول تست سرور C3000 متوجه شدیم که این سرور کاربر پسندتر است و حتی با نصب تمام ۶ فن این سرور کاملا آرام و بدون سر و صدا کار کرد. ما همچنین ابعاد جمع و جورتر و کیفیت ساخت فوق العاده و همچنین امکانات مدیریت HP را ترجیح دادیم.

مفهوم سرور چیست؟

مفهوم سرور چیست؟

مفهوم سرور چیست؟

مفهوم سرور چیست؟

یک سرور به یک رایانه یا دستگاه و یا به یک برنامه ای اطلاق می شود که برای مدیریت منابع شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. سرورها معمولا از لحاظ کارایی و وظیفه با هم تفاوتهایی دارند.

تعدادی از دسته سرورها، از جمله سرورهای چاپ، سرورهای فایل، سرورهای شبکه و سرورهای پایگاه داده وجود دارد.

در تئوری، هر زمان که کامپیوترها با ماشینهای مشتری مشترک می شوند، آنها سرورها می باشند.

تقریبا تمام رایانه های شخصی قادر به خدمت به سرورهای شبکه می باشند. با این حال، معمولا کامپیوترهای اختصاصی سیستم نرم افزار / سخت افزار دارای ویژگی ها و تنظیمات فقط برای این کار هستند. به عنوان مثال، سرور اختصاصی ممکن است RAM با کارایی بالا، یک پردازنده سریعتر و چندین هارد درایو با ظرفیت بالا داشته باشد. علاوه بر این، سرور اختصاصی ممکن است به منابع برق اضافی، چند شبکه و سرورهای دیگر متصل شود. چنین ویژگی های اتصال و تنظیمات لازم است، زیرا بسیاری از ماشین های مشتری و برنامه های مشتری ممکن است به آنها وابسته باشد تا بتوانند به طور موثر، صحیح و قابل اطمینان عمل کنند.

به منظور کار در محیط شبکه منحصر به فرد که در آن بسیاری از رایانه ها و سیستم های سخت افزاری / نرم افزاری به تنها یک یا چند سرور سرور بستگی دارد، سرور اغلب ویژگی ها و قابلیت های خاصی دارد، از جمله:

  • توانایی به روز رسانی سخت افزار و نرم افزار بدون راه اندازی مجدد یا راه اندازی مجدد.
  • قابلیت پشتیبان پیشرفته برای پشتیبان گیری مکرر از اطلاعات بحرانی.
  • عملکرد شبکه پیشرفته
  • انتقال خودکار داده ها بین دستگاه ها (نامرئی به کاربر).
  • امنیت بالا برای حفاظت از منابع، داده ها و حافظه.

رایانه های سرور اغلب دارای سیستم عامل های خاصی نیستند که معمولا بر روی رایانه های شخصی یافت می شوند. برخی از سیستم عامل ها در هر دو نسخه سرور و دسکتاپ موجود هستند و از رابط های مشابه استفاده می کنند. با این حال، افزایش قابلیت اطمینان هر دو سخت افزار سرور و سیستم عامل، تمایز بین سیستم عاملهای دسکتاپ و سرور را مختل کرده است.

بدون شک و تردید شایسته ترین راهنمای خرید سرور پس از مطالعه و پژوهش ها شما با در نظر گرفتن محیط فعالیت و تعداد یوزرها , حجم و اهمیت داده ها مجموعه , مشاوره با کارشناسان فروش شرکت ها فعال در مورد فروش سرور و قطعات سرور هست چراکه خوشبختانه عمده فروشندگان و کمپانی هائی که در این مورد هم اکنون فعالیت می‌نمایند دارنده تخصص و داده ها فنی , علمی و تجربی خوبی می‌باشند . در جهت تعیین یک دستگاه سرور مناسب بایستی مورد ها متفاوت و مهمی را در نظر گرفت .

مقالات اینترنت

مطالب مرتبط

مطالب مرتبط

مطالب مرتبط

مطالب مرتبط

مطالب مرتبط

مطالب مرتبط

فروش استوریج

مطالب مرتبط