سرور های اچ پی

سرور های اچ پی

سرور های اچ پی

سرور های اچ پی

بررسی هارد دیسکها

بررسی هارد دیسکها

Hard drive

هارد دیسک (گاهی اوقات به عنوان هارد دیسک ، HD یا HDD مخفف) یک دستگاه ذخیره سازی داده غیر فرار است. معمولاً به صورت داخلی در رایانه نصب می شود ، مستقیماً به کنترل کننده دیسک مادربرد رایانه متصل می شود. این شامل یک یا چند پلاتر است که در داخل یک محفظه بسته شده با هوا قرار دارد. داده ها با استفاده از یک سر مغناطیسی به پلاترها نوشته می شوند که در حال چرخش به سرعت روی آنها حرکت می کنند.

دیسک های سخت داخلی در خلیج درایو قرار دارند که با استفاده از کابل ATA ، SCSI یا SATA به مادربرد وصل می شوند. آنها از طریق اتصال به PSU کامپیوتر (واحد منبع تغذیه) تغذیه می شوند.

نمونه هایی از داده هایی که ممکن است در هارد دیسک رایانه ذخیره شوند شامل سیستم عامل ، نرم افزار نصب شده و پرونده های شخصی کاربر است.

  • چرا کامپیوتر به هارد دیسک احتیاج دارد؟
    آیا کامپیوتر بدون هارد می تواند کار کند؟
    دیسک های سخت در رایانه های مدرن.
    اجزای دیسک سخت
    چگونه هارد دیسک به رایانه متصل است؟
    هارد دیسک موجود در کامپیوتر کجا یافت می شود؟
    چه چیزی در هارد ذخیره می شود؟
    اندازه هارد دیسک ها چقدر است؟
    چگونه داده ها در هارد دیسک خوانده و ذخیره می شوند؟
    هارد دیسک های خارجی و داخلی
    HDD با SSD جایگزین می شود
    تاریخچه هارد دیسک
    آیا باید بگویم "هارد دیسک" یا "هارد دیسک"؟
    تاریخچه هارد دیسک چیست؟
    صفحات مربوط به دیسک سخت
    کمک و پشتیبانی از هارد دیسک

چرا کامپیوتر به هارد دیسک احتیاج دارد؟

یک رایانه به یک سیستم عامل نیاز دارد تا کاربران بتوانند با آن تعامل و استفاده کنند. سیستم عامل حرکات صفحه کلید و ماوس را تفسیر می کند و امکان استفاده از نرم افزار مانند مرورگر اینترنت ، پردازنده کلمه و بازی های ویدیویی را فراهم می کند. برای نصب سیستم عامل رایانه ، یک هارد دیسک (یا دستگاه ذخیره سازی دیگر) مورد نیاز است. دستگاه ذخیره سازی محل ذخیره و نصب سیستم عامل را در اختیار شما قرار می دهد.

یک هارد دیسک همچنین برای نصب هر برنامه یا فایلهای دیگری که می خواهید در رایانه خود نگه دارید لازم است. هنگام بارگیری فایل ها در رایانه ، آنها تا زمانی که انتقال یا حذف نشوند ، برای همیشه در هارد دیسک شما یا یک رسانه ذخیره سازی دیگر ذخیره می شوند.

آیا کامپیوتر بدون هارد می تواند کار کند؟

بدون درایو سخت ، یک کامپیوتر می تواند روشن و POST شود. بسته به نحوه پیکربندی BIOS ، سایر دستگاه های قابل بوت در دنباله بوت نیز برای پرونده های لازم برای بوت بررسی می شوند. به عنوان مثال ، اگر دستگاه USB در دنباله راه انداز BIOS شما ذکر شده است ، می توانید از یک درایو فلش USB قابل راه اندازی در رایانه و بدون دیسک سخت بوت شوید.

نمونه هایی از فلش مموری های قابل استفاده شامل دیسک نصب مایکروسافت ویندوز ، GParted Live ، Ubuntu Live یا UBCD. برخی از رایانه ها همچنین از بوت شدن از طریق شبکه با PXE (محیط اجرای پیش از راه اندازی) پشتیبانی می کنند.

دیسک های سخت در رایانه های مدرن

رایانه های مدرن معمولاً به جای HDD از SSD (درایو حالت جامد) به عنوان وسیله ذخیره اولیه استفاده می کنند. هارددیسک ها هنگام خواندن و نوشتن داده ها از SSD کندتر هستند ، اما ظرفیت بیشتری را برای قیمت ارائه می دهند.

اگرچه ممکن است HDD هنوز به عنوان حافظه اصلی رایانه مورد استفاده قرار گیرد ، اما نصب آن به عنوان یک درایو دیسک ثانویه رایج تر شده است. به عنوان مثال ، SSD اولیه ممکن است دارای سیستم عامل و نرم افزار نصب شده باشد و یک HDD ثانویه ممکن است برای ذخیره اسناد ، بارگیری ها و فایل های صوتی یا تصویری استفاده شود.

کاربران رایانه TipNew ممکن است RAM (حافظه) را با درایو دیسک خود اشتباه بگیرند. برخلاف HDD یا SSD ، RAM یک دستگاه ذخیره سازی داده "بی ثبات" است ، به این معنی که می تواند داده ها را فقط هنگام روشن بودن کامپیوتر ذخیره کند. تعریف مقایسه ما را برای مقایسه بین حافظه و ذخیره سازی دیسک مشاهده کنید.

اجزای دیسک سخت

Inside a computer hard drive

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود ، هارد دیسک دسک تاپ از اجزای زیر تشکیل شده است: محرک سر ، بازوی تحریک کننده خواندن / نوشتن ، خواندن / نوشتن سر ، دوک نخ ریسی و بشقاب. در پشت دیسک سخت یک مدار مدار به نام کنترل دیسک یا صفحه رابط قرار دارد. این مدار چیزی است که به هارد دیسک امکان برقراری ارتباط با رایانه را می دهد.

چگونه هارد دیسک به رایانه متصل است؟

یک هارد داخلی با استفاده از دو وسیله به کابل متصل می شود: یک کابل داده (IDE ، SATA یا SCSI) به مادربرد و یک کابل برق به منبع تغذیه.

هارد دیسک موجود در کامپیوتر کجا یافت می شود؟

تمام هارد دیسک های رایانه ای در داخل کیس کامپیوتر پیدا می شوند و با استفاده از کابل ATA ، SCSI یا SATA به مادربرد رایانه متصل می شوند. درایوهای سخت از طریق اتصال به PSU (واحد منبع تغذیه) تغذیه می شوند.

رایانه های قابل حمل و دسک تاپ NoteS ممکن است دارای درایوهای فلش جدیدتری باشند که مستقیماً به رابط PCIe یا رابط دیگر وصل می شوند و از کابل استفاده نمی کنند.

چه چیزی در هارد ذخیره می شود؟

یک هارد دیسک می تواند برای ذخیره داده ها از جمله تصاویر ، موسیقی ، فیلم ها ، اسناد متنی و پرونده های ایجاد شده یا بارگیری استفاده شود. همچنین ، هارد درایو فایل ها را برای سیستم عامل و برنامه های نرم افزاری که بر روی رایانه اجرا می شوند ، ذخیره می کنند.

اندازه هارد دیسک ها چقدر است؟

هارد دیسک اغلب قادر به ذخیره اطلاعات بیشتر از هر درایو دیگر است ، اما اندازه آن بسته به نوع درایو و سن آن می تواند متفاوت باشد. هارد دیسک های قدیمی تر دارای حجم چند صد مگابایت (مگابایت) تا چندین گیگابایت (گیگابایت) بودند. هارد دیسک های جدید از نظر حجم چند صد گیگابایت تا چندین سل (ترابایت) ذخیره می شوند. هر ساله ، فناوری جدید و بهبود یافته امکان افزایش اندازه های حافظه هارد را فراهم می کند.

توجه: اگر می خواهید ابعاد فیزیکی هارد دیسک را پیدا کنید ، اندازه فیزیکی آنها برای رایانه های رومیزی 3.5 "یا برای لپ تاپ ها 2.5" است. SSD از 1.8 "تا 5.25" متغیر است.

چگونه داده ها در هارد دیسک خوانده و ذخیره می شوند؟

داده هایی که از هارد دیسک ارسال شده و خوانده می شوند توسط کنترل کننده دیسک تعبیر می شود. این دستگاه به هارد دیسک می گوید چه کاری باید انجام شود و چگونه باید اجزای آن را جابجا کنید. هنگامی که سیستم عامل نیاز به خواندن یا نوشتن اطلاعات دارد ، FAT هارد دیسک (جدول تخصیص پرونده) را برای تعیین محل پرونده و مناطق نوشتن موجود بررسی می کند. پس از تشخیص ، کنترل کننده دیسک به محرک دستور می دهد که بازوی خواندن / نوشتن را حرکت داده و سر خواندن / نوشتن را تراز کند. از آنجا که پرونده ها اغلب در سراسر پلات پراکنده هستند ، برای دسترسی به کلیه اطلاعات ، سر باید به مکان های مختلف منتقل شود.

Magnetic media hard drive head

کلیه اطلاعات ذخیره شده در هارد دیسک سنتی ، مانند مثال فوق ، به صورت مغناطیسی انجام می شود. پس از انجام مراحل فوق ، اگر کامپیوتر نیاز به خواندن اطلاعات از هارد دیسک داشته باشد ، می تواند قطب های مغناطیسی را روی صفحه قرار دهد. یک طرف قطبیت مغناطیسی 0 و دیگری 1 است. با خواندن این داده های باینری ، کامپیوتر می تواند بفهمد که داده ها روی صفحه چیست. برای نوشتن اطلاعات به کامپیوتر ، سر خواندن / نوشتن قطب های مغناطیسی ، نوشتن 0 و 1 را که بعداً خوانده می شود ، تراز می کند.

هارد دیسک های خارجی و داخلی

اگرچه اکثر درایوهای داخلی داخلی هستند ، اما دستگاههای مستقل به نام هارد اکسترنال یا هارد دیسک های قابل حمل نیز وجود دارند که از داده های پشتیبان در رایانه ها تهیه کرده و فضای موجود را گسترش می دهند. درایوهای خارجی اغلب در یک محفظه ذخیره می شوند که به محافظت از درایو کمک می کند و به آن اجازه می دهد تا با رایانه ، معمولاً از طریق USB ، eSATA یا FireWire با کامپیوتر رابط کند. نمونه عالی Dropo از یک دستگاه پشتیبان خارجی که از چندین درایو سخت پشتیبانی می کند.

Adaptec laptop hard disk drive enclosure

هارد اکسترنال در اشکال و اندازه های بسیاری وجود دارد. برخی بزرگ هستند ، به اندازه یک کتاب ، در حالی که برخی دیگر در مورد اندازه یک تلفن هوشمند بزرگ هستند. هارد دیسک های خارجی می توانند بسیار مفید باشند زیرا معمولاً فضای بیشتری نسبت به پرش دارند و هنوز هم قابل حمل هستند. تصویر نمونه ای از محفظه هارد دیسک لپ تاپ از Adaptec است. با استفاده از این محفظه ، کاربر یک هارد لپ تاپ از هر ظرفیت ذخیره ای را در محفظه نصب کرده و آن را از طریق پورت USB به رایانه متصل می کند.


HDD با SSD جایگزین می شود

SSD (درایوهای حالت جامد) به دلیل مزایای عملکرد متمایز نسبت به HDD ، از جمله زمان دسترسی سریع تر و تأخیر کمتر ، شروع به جایگزینی HDD ها (درایوهای دیسک سخت) کرده اند. در حالی که SSD ها روز به روز محبوب تر می شوند ، HDD ها همچنان در بسیاری از رایانه های رومیزی مورد استفاده قرار می گیرند و این به دلیل ارزش هر دلار است که HDD ها از طریق SSD ارائه می دهند. با این حال ، بیشتر و بیشتر لپ تاپ ها شروع به استفاده از SSD از HDD می کنند و به بهبود قابلیت اطمینان و ثبات لپ تاپ ها کمک می کنند.

تاریخچه هارد دیسک

اولین هارد در تاریخ 13 سپتامبر 1956 توسط IBM به بازار معرفی شد. این هارد اولین بار در سیستم RAMAC 305 با ظرفیت ذخیره سازی 5 مگابایت و هزینه حدود 50،000 دلار (10،000 دلار در هر مگابایت) مورد استفاده قرار گرفت. هارد دیسک به کامپیوتر تعبیه شده بود و قابل جابجایی نبود.

در سال 1963 ، IBM اولین هارد قابل جابجایی را با ظرفیت ذخیره سازی 2.6 مگابایت توسعه داد.

اولین هارد دیسک که ظرفیت ذخیره یک گیگابایت را دارد نیز توسط IBM در سال 1980 ساخته شد. این وزن 550 پوند وزن داشت و 40،000 دلار قیمت داشت.

سال 1983 اولین هارد دیسک با اندازه 3.5 اینچ بود که توسط Rodime ساخته شد. ظرفیت ذخیره سازی 10 مگابایت بود.

Seagate اولین شرکتی بود که در سال 1992 یک هارد 7200 RPM را معرفی کرد. Seagate همچنین اولین هارد 10،000 RPM را در سال 1996 و اولین هارد 15000 RPM در سال 2000 معرفی کرد.

آیا باید بگویم "هارد دیسک" یا "هارد دیسک"؟

هر دو "هارد دیسک" و "هارد دیسک" صحیح و به معنای یکسان هستند. با این وجود ، توصیه می کنیم از اصطلاح "هارد دیسک" در نوشتن خود یا هنگام توصیف هارد استفاده کنید. اصطلاح "هارد دیسک" به تمایز آن از SSD (درایو حالت جامد) کمک می کند ، که شامل هیچ پلاتر ، اجزای دیسک شکل یا قطعات متحرک نیست.